Droedelen lijkt soms een wat nutteloze bezigheid, maar toch kan het wat opleveren. Het kan kinderen helpen bij hun luistervaardigheid.
Droedelen
Droedelen is het maken van kleine schetsen en tekeningen, zonder een duidelijk doel. We doen het dan ook vaak zomaar, zonder er echt bij stil te staan. Kinderen doen het bijvoorbeeld soms wanneer de leerkracht voorleest. Moet je daar als leerkracht dan wat van zeggen, of laat je het gaan?
Luisteren en droedelen
Verschillende onderzoeken onderzochten het effect van droedelen op luisterbegrip. Zo vond een studie onder studenten dat het luisterbegrip aan het einde van de les beter was wanneer studenten mochten droedelen tijdens de les, dan wanneer ze enkel mochten luisteren. Andere onderzoeken bestudeerden het effect van droedelen op het onthouden van informatie. Ook zij vonden positieve effecten, namelijk dat mensen beter onthouden wanneer ze mogen droedelen, dan wanneer ze enkel mogen luisteren. Mensen die (mogen) droedelen houden hun aandacht beter bij de taak en onthouden meer informatie (Kennisrotonde, 2021).
Droedelen in de klas
Helaas is niet bekend wat het effect van droedelen is op de luistervaardigheid van kinderen. Op basis van de onderzoeken onder (jong)volwassenen, is de verwachting dat droedelen bij kinderen eerder een positief dan een negatief effect heeft.
Op zoek naar leuke tekenideeën? Bekijk hier 30 tekenopdrachten.
Inspiratie
Droedelen is niet alleen leuk voor zo, sommige mensen maken er hun vak van. Maak kennis met Mr. Doodle. Leuk als inspiratie voor een tekenles.
Bron: Kennisrotonde. (2021). Heeft droedelen tijdens het voorlezen van verhalen in groep 5 een negatief effect op de luistervaardigheid van leerlingen? (KR. 1309). Den Haag: Kennisrotonde.