Het spel ‘Sim’, een breinbreker voor in de klas

breinbreker spel school klas rekenen wiskunde

Sim (ook wel het potloodspel) is een eenvoudig spel voor twee spelers en een echte wiskundige breinbreker voor in de klas.

Sim

Het Sim-spel werd in 1969 uitgevonden door Gustaaf Simmons, een cryptograaf die het spel deelde in de Journal of Recreational Mathematics. Het spel is een echte breinbreker en wordt gespeeld door twee spelers die elk een eigen kleur potlood of stift kiezen. De spelers tekenen 6 stippen op papier in de vorm van een hexagon (of gebruik het werkblad om de kinderen iets op weg te helpen). Iedere speler trekt om de beurt een rechte lijn tussen twee stippen. De speler die als eerste een driehoek heeft gemaakt, verliest.

Wat heb je nodig?

  • Papier
  • Twee verschillende kleuren potloden, pennen of stiften
  • Twee spelers
  • Eventueel: werkblad

Spelregels

  1. De spelers tekenen zes stippen op het papier in de vorm van een hexagon (of gebruik het werkblad).
  2. Bepaal wie er mag beginnen.
  3. De eerste speler trekt een rechte lijn tussen twee stippen in de eigen kleur.
  4. Nu zet de tweede speler een rechte lijn tussen twee stippen in de eigen kleur. De spelers kunnen geen lijn trekken tussen stippen waar al een lijn staat.
  5. De spelers tekenen om de beurt een lijn totdat een speler een driehoek heeft gemaakt met drie zijden in de eigen kleur. De speler die een driehoek maakt in eigen kleur, verliest.

In onderstaand filmpje wordt het spel (in het Engels) uitgelegd:

Meer rekenspelletjes? Oefen de tafels met Regenwormen of speel online.

1 gedachte over “Het spel ‘Sim’, een breinbreker voor in de klas”

Geef een reactie