In deze rekenles voor groep 4/5/6 leren kinderen over meten en meters aan de hand van de nu belangrijke 1,5 meter.
Lesdoelen
In deze rekenles leren kinderen de 1,5 meter in context te plaatsen. Verder leren de kinderen lengte te bepalen met behulp van een liniaal en maken ze zelf een meetinstrument. Op deze manier verkennen zij de relatie tussen centimeters en meters.
Lesverloop
Begin de les klassikaal of in de kring. Zeg het volgende: Het antwoord is 1,5 meter. Wat is de vraag? Nu zal het gesprek vanzelf op de 1,5 meter afstand komen die we tegenwoordig moeten houden van anderen. Voer een kort gesprek en bespreek daarbij het volgende: Hoe groot is 1,5 meter? Waarom is het nu belangrijk? Wanneer moet je er rekening mee houden? Benoem als laatste de lesdoelen van de les.
Opdracht 1.
De eerste opdracht is de coöperatieve werkvorm denken-delen-uitwisselen. Voor deze opdracht gaan de kinderen eerst individueel nadenken over de vraag: Wat is even lang als 1,5 meter. Hiervoor krijgen ze ongeveer een minuut. Hierna delen ze hun antwoord met hun buurman of buurvrouw en vergelijken ze antwoorden. Als laatste bespreek je de gegeven antwoorden klassikaal na. Lees hier meer over deze en andere coöperatieve werkvormen.
Opdracht 2.
Voor opdracht 3 moeten de kinderen groepjes vormen van 3 à 4 personen. Om groepjes te vormen krijgen alle kinderen een kaartje met daarop een maat of een afbeelding. De kinderen zoeken andere kinderen met hetzelfde op hun kaartje. Met dit groepje gaan ze zo samenwerken.
Op alle kaartjes staat een maat of een afbeelding van een fiets. Bespreek kort met de kinderen wat er op hun kaartje staat en vraag wat de verschillende kaartjes gemeen hebben. Ze zijn namelijk allemaal 1,5 meter, alleen in verschillende maten aangegeven.
Opdracht 3.
In deze opdracht gaan de kinderen zelf aan de slag. Alle groepjes krijgen a4’tjes, een liniaal, potlood, plakband, touw, schaar en een werkblad. Ieder groepje maakt zijn eigen meetinstrument om zo 1,5 meter te kunnen meten. Daarna gaan ze allemaal zoveel mogelijk dingen zoeken (in de klas of buiten) die 1,5 meter zijn. Wat ze gevonden hebben schrijven ze op hun werkblad. Geef aan dat dit ook meerdere dingen kunnen zijn, bijvoorbeeld 4 stoelen. Benadruk nogmaals dat 1,5 meter hetzelfde is als 150 centimeter.
Nabespreken.
Sluit de rekenles klassikaal af met een nabespreking, eventueel in de kring. Bespreek wat de kinderen hebben gevonden, hoe ze hebben gemeten en hoe de samenwerking verliep.
Meer uitdaging nodig? Ontwerp je eigen schoolplein.
Benodigdheden
Per groepje van 3 à 4 kinderen heb je nodig:
- Kaartjes voor het indelen van de groepjes
- Liniaal
- Potlood
- Schaar
- a4’tjes
- Touw
- Plakband
- Werkblad
Download
Bron foto: Construction photo created by freepik – www.freepik.com