Steeds vaker werken scholen met portfolio’s. Hierin staan gemaakte opdrachten van de kinderen of wordt er gekeken naar de voortgang. Bij deze drie bladen die je kan toevoegen aan het portfolio of rapport.
Portfolio
Op steeds meer scholen krijgen kinderen niet (alleen) een rapport, maar werken ze aan een portfolio. Een portfolio is een verzameling van werken, maar op scholen wordt in de portfolio’s ook vaak gereflecteerd op de leerdoelen en voortgang van het kind. Door het gebruik van een portfolio wordt een kind eigenaar van zijn eigen leerproces en krijgt hij of zij verantwoordelijkheid over het leren.
Hier ben ik trots op
Op het eerste blad plakken de kinderen op waar ze trots op zijn. Daarvoor knippen ze opdrachten of werkjes uit (oude) schriften en plakken deze op. Onderaan het blad schrijven de kinderen waarom ze dit hebben opgeplakt, bijvoorbeeld omdat ze de opdrachten heel leuk vonden, het heel goed ging, omdat ze het eerst nog heel lastig vonden of een andere reden.
Voortgang
Op het tweede blad staan drie vragen over de voortgang van kinderen. Ze schrijven op wat er goed gaat en wat ze nog willen leren. Ze geven antwoord op drie vragen: 1) “Ik ben vooral trots op…”, 2) “Een tip voor mezelf of voor andere kinderen is…” en 3) “Ik wil nog graag leren…”.
Ik-rapport
Op het laatste blad vullen de kinderen een rapport in over zichzelf. Hierop geven ze aan hoe het gaat in de klas en reflecteren ze op hun (executieve) vaardigheden. Ze vullen de balk helemaal in als het al heel goed gaat en een beetje als het nog niet zo goed gaat. Ten slotte schrijven ze op waar ze nog aan willen werken.
Op het internet staan nog veel meer ideeën, bijvoorbeeld op deze Pinterest pagina.